denise-in-tanzania.reismee.nl

Op safari!

Maandagmorgen, kwart voor 5... tijd om eruit te gaan! Nee, niet om deze week al zo vroeg aan het werk te gaan, maar voor de komende dagen staat er een safari op het programma! Wel heel bijzonder dat ik zomaar een paar dagen vrij kan krijgen! Het lesgeven wordt door anderen overgenomen, waardoor ik in de gelegenheid ben om samen met de 2 Nederlandse vakantiegasten op safari te gaan. Het komt erg goed uit dat zij juist nu hier in Ifisi op vakantie zijn. Het is fijn om samen met andere Nederlanders te reizen en het is ook nog eens extra gezellig!

Gelukkig worden we met de auto weggebracht naar Mbeya, waar de bus om 6 uur hoopt te vertrekken. We verwachten dat het nog wel even zal duren, voordat de bus vertrekt, maar we zijn helemaal verbaasd als we merken dat we iets over 6 al gaan! Niet zo Afrikaans om bijna precies op tijd te zijn, maar we zijn er maar wat blij om! Gemiddeld duurt de busreis naar Iringa, een stad ten noordoosten van Mbeya, ongeveer 6 uur. Helaas, heel veel wegwerkzaamheden zorgen ervoor dat de rit toch echt langer duurt dan normaal. Op veel plekken is het asfalt eruit gebroken en moeten we via onverharde wegen omrijden. Tja, dat kost net even wat meer tijd. In verschillende dorpjes stopt de bus even om mensen in- en uit te laten stappen. De bewoners van deze dorpjes proberen zoveel mogelijk van al het busverkeer te profiteren. Zodra er een bus stopt, rennen er zeker 10 mensen naar de bus toe met allerlei etenswaren en andere producten. Door de raampjes van de bus proberen ze hun producten te verkopen. De eerste keer kijken we onze ogen uit en bedanken we beleefd voor alles wat ze ons aanbieden. Maar al snel proberen we de verkopers maar te negeren. Nee, we hoeven echt geen chips, appels, biscuitjes, frisdrank of sieraden! Sommigen blijven maar aanhouden, zelfs als je de andere kant opkijkt. Wat is het heerlijk als de bus daarna weer verder rijdt en je weer even rust hebt. Gelukkig maken we halverwege een lange tussenstop, zodat we even uit de bus kunnen om onze benen te strekken.

Na 8 uur in de bus gezeten te hebben, komen we dan eindelijk in Iringa aan. Hier staat een safari-jeep ons al op te wachten! We maken kennis met onze 'driver' Michael, die de komende dagen ook tegelijk onze gids zal zijn. Vanaf Iringa is het nog 2 uur rijden naar Ruaha National Park. Het park heeft ongeveer dezelfde oppervlakte als Nederland, dus voorlopig zullen we hier nog wel niet uitgekeken zijn!

Zodra we in het park zijn, zien we al snel de eerste olifanten, giraffen en impala's. Wat gaaf om deze dieren nu een keer in het wild te zien, in plaats van in de dierentuin! Super mooi! Helaas begint het al te schemeren en wordt het tijd om ergens een hapje te gaan eten. Na het eten worden we door Michael naar ons huisje gebracht. Omdat het al donker is, hebben we niet echt een idee waar we nu precies terecht komen. Binnen ontdekken we al snel verschillende vliegen, muggen en andere insecten. Hmm, eerst even een grondige schoonmaak houden en daarna lijkt het al wat beter. We besluiten op tijd naar bed te gaan, want de volgende morgen moeten we om 6.30 weer klaar staan voor een rit door het park.

Helaas, goed slapen doen we niet. 's Nachts horen we de meest vreemde geluiden. Welke dieren zouden er allemaal om ons huisje lopen? Bovendien ontdek ik midden in de nacht 2 hagedissen in de badkamer. Brrr... dat zorgt ervoor dat ik de rest van de nacht ook niet meer zo rustig in m'n bed lig.

Ondanks een slechte nacht, zijn we de volgende morgen er weer helemaal klaar voor! Wat is het prachtig om door het park te rijden als de zon opkomt! Het morgenlicht zorgt ervoor dat alles er geweldig uitziet! Wat een rust, wat heerlijk om hier midden in de natuur te zijn! Alles ziet er zo vredig uit! Al speurend rijden we door het park: zien we al weer iets bijzonders? Ja hoor, het duurt niet lang of onze gids ontdekt de sporen van leeuwen. Na een klein stukje verder gereden te hebben, zien we opeens een aantal leeuwen in het gras liggen. Het dak van de safari-jeep kan omhoog, zodat we alles ontzettend goed kunnen bekijken! De leeuwen liggen pal naast de weg. Best een vreemd idee dat je eigenlijk maar 2 meter van de leeuwen vandaan bent... Zo mooi om deze dieren er vredig bij te zien liggen, terwijl ze genieten van het ochtendzonnetje. Nee, gevaarlijk zien ze er echt niet uit, maar gelukkig weten we wel beter. We nemen de leeuwen uitgebreid in ons op, maken voldoende foto's en vervolgen onze rit. Vrij snel daarna zien we een grote groep nijlpaarden in de Great Ruaha River, de belangrijkste rivier die door het park stroomt. Als we horen dat nijlpaarden 1,5 ton wegen, vind ik het wel prima dat ze niet gelijk naast onze auto staan. Even verderop spotten we een krokodil op een zandbank in de rivier. Het is wel gaaf om al zo snel zoveel gevaarlijke dieren te zien! Maar we genieten ook net zo goed van de impala's, struisvogels en apen. Vooral de apen blijven fascinerend! Echt niet saai om de apen 10 minuten eens goed te observeren. Ze zijn steeds in beweging en laten duidelijk zien hoe handig en slim ze wel zijn!

Rond 12 uur zijn we weer terug bij ons huisje. Even tijd om uit te rusten, want om 3 uur vertrekken we weer om de andere kant van het park te gaan bekijken! Ook nu hebben we een prachtige rit! We zien weer nieuwe dieren zoals een grote kudde buffels en een hyena. De gids bewijst dat hij wel erg goede ogen heeft, als hij opeens op een boom wijst, ong. 100 meter bij ons vandaan. In eerste instantie zien wij niets bijzonders aan deze boom, totdat we met de verrekijker kijken. Blijkt er opeens een luipaard in de boom te zitten, geweldig!

's Avonds genieten we van een heerlijke maaltijd, doen we wat spelletjes en gaan we al iets rustiger naar bed dan de vorige nacht. Gelukkig slapen we ook beter, want ook woensdagmorgen moeten we om half 7 alweer paraat zijn! De eerste 2 uur zien we wel een aantal dieren, maar inmiddels hebben we deze dieren al vaker gezien en zijn we er niet meer zo van onder de indruk. Totdat we opeens naast een kudde olifanten staan. Van zo dichtbij hebben we de olifanten nog niet kunnen bekijken! Wat een grote, logge beesten, zeg! We nemen rustig de tijd om goed te kunnen zien hoe ze het lange gras heel makkelijk met hun slurf naar binnen werken. Wij genieten, maar de olifanten wat minder... Op een gegeven moment vindt 1 olifant dat hij lang genoeg gestoord is en dreigend komt hij op de auto af. Slurf omhoog, zijn oren staan wijd uit... Oei, daar schrikken we wel even van, maar de gids lacht ons hartelijk uit. Tja, deze olifanten geven gewoon duidelijk aan dat ze met rust gelaten willen worden.

Na het ontbijt, hebben we nog een paar uur om door het park te rijden, voordat we teruggaan naar Iringa. Opeens wijst de gids ons op een aantal gieren, die steeds maar op 1 bepaalde plek in de lucht blijven rondcirkelen. Dat is opvallend! Als we wat dichterbij komen, zien we plotseling een hyena lopen met een prooi in z'n bek. Zodra de hyena ons opmerkt, laat hij zijn prooi vallen en rent hij weg. De gids kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, stapt de auto uit en vindt in het gras het karkas van een dode impala. Hij besluit om de prooi naar het midden van de weg te slepen. Ondertussen kijken we elkaar met grote ogen aan: is het niet heel erg gevaarlijk wat de gids doet? Gelukkig stapt hij snel de auto weer in, rijdt de auto een stukje achteruit en gespannen wachten we af: zou de hyena terug komen? Het wordt nog spannender dan we dachten... Het duurt niet lang of we zien inderdaad de hyena tevoorschijn komen, maar... hij is niet de enige die belangstelling heeft voor z'n prooi. Even verderop in de struiken sluipt een luipaard! Nu beseft de gids ook dat hij toch wel geluk heeft gehad. Als hij geweten had dat er ook een luipaard in de buurt was, was hij niet zo snel uit de auto gestapt! We houden onze adem in: wie gaat er met de prooi vandoor? Het luipaard is vlakbij, we zien z'n kop al uit de struiken komen! Maar de hyena laat z'n prooi niet zomaar gaan! Hij springt in de richting van het luipaard, waardoor deze er snel vandoor gaat! De hyena wacht nog even totdat hij zeker weet dat de kust veilig is. Dan loopt hij de weg op, pakt de dode impala in z'n bek en sleept zijn prooi het hoge gras in. Oef, dat was wel heel spannend om zo'n gevecht van zo dichtbij mee te kunnen maken! Een gave afsluiting van een paar geweldige dagen in Ruaha! Samen komen we tot de conclusie dat we een almachtige, wijze Schepper hebben! Zoveel bijzondere bomen, zoveel prachtige bloemen en zo ontzettend veel verschillende dieren! Elk dier met zijn eigen kleuren, eigenschappen en leefwijze. We zijn verwonderd dat wij, kleine, nietige mensen, (en dat realiseer je je extra als je bijv. naast de enorme olifanten staat) nu juist de kroon van Gods schepping mogen zijn!

Om 1 uur verlaten we het park en rijden we terug naar Iringa. Onderweg stoppen we nog even in een klein dorpje, waar heel veel mensen van de Masai stam wonen. Deze mensen zijn al snel te herkennen aan hun rode gewaden en aan de grote, ronde gaten in hun uitgerekte oorlellen. Ze houden erg van sieraden en deze proberen ze in dit dorpje ook te verkopen. Leuk om op deze dagen niet alleen aandacht te hebben voor de natuur, maar ook nog iets meer te leren van de cultuur!

Aan het einde van de middag komen we veilig in Iringa aan. We verkennen de stad nog een beetje en 's avonds genieten we van heerlijk eten! De komende nacht verblijven we in een prachtig guesthouse, zonder insecten!;)

Donderdag zitten we om 8 uur alweer in de bus. Volgens onze ticket vertrekt de bus om 10 voor half 9, maar nu blijkt wel dat we echt in Afrika zijn. Uiteindelijk vertrekken we ongeveer een uur later dan gepland. Ook rammelt deze bus wat meer, waardoor we niet zo goed door kunnen rijden als op de heenweg. Na 10 uur in de bus gezeten hebben, zijn we dankbaar dat we weer veilig in Mbeya zijn aangekomen! Rond kwart over 6 arriveren we weer in Ifisi. Wat hebben we genoten van onze safari!!

Wel even omschakelen om vrijdag gelijk weer aan het werk te gaan! Maar, omdat 1 jongetje ziek is, heb ik deze morgen maar 1 leerling in de klas. En ja, als dit nu ook juist nog eens het Nederlandse buurjongetje is, is het net zo makkelijk om maar gewoon les te geven in het Nederlands! We lezen wel gewoon uit de Engelse methodeboeken, maar het is erg fijn om vervolgens alles in het Nederlands te kunnen vertalen. Omdat het vandaag de laatste schooldag is van de Amerikaanse juf, staan er na de pauze spelletjes op het programma. Heerlijk! Vooral de waterballonnen en het afsluitende watergevecht vallen goed in de smaak!

De zaterdag brengen we met alle Nederlanders door in het zwembad. Zo fijn! Echt even bijkomen van een hele intensieve, maar ook een ontzettend gave week!

Liefs uit Tanzania,

Denise

pa en ma

Wat een voorrecht om dit allemaal te mogen meemaken!

Jennifer

Wauw Denise! Wat een belevenis! En wat mooi beschreven!

Riekie

Wat geweldig om dit mee te mogen maken. En prachtig beschreven. Geniet van de verdere tijd daar!

Linda

Wat een belevenissen Denise. Alles is zo mooi verwoord dat ik het me zo kann voorstellen wat je allemaal gezien en beleeft hebt.!!! Heel veel liefs en nog een mooie tijd in Tansania