denise-in-tanzania.reismee.nl

Laatste dagen in Tanzania

Ja, nu is het dan echt bijna zover... Nog een paar dagen en dan is het echt tijd om Tanzania te verlaten en terug te gaan naar Nederland. Dat zal vast weer even wennen zijn! De Nederlandse cultuur is zo anders dan de Afrikaanse! Erg fijn om de laatste 1,5 week hier dan nog extra van de Afrikaanse cultuur te kunnen genieten!

Zondag zijn we uitgenodigd door mensen uit de kerk om 's middags bij hen te komen eten. Ze wonen dichtbij de kerk, dus we zijn er al snel. Het duurt wat langer voordat we ook daadwerkelijk kunnen eten. Al snel zijn we een uur verder, maar we hoeven ons niet te vervelen. Er zijn genoeg kinderen om mee te praten en te spelen. Voor hen ook een hele belevenis: je krijgt tenslotte niet elke dag zomaar 2 blanke mensen op bezoek! Uiteindelijk is het eten klaar, heerlijk Tanzaniaans: ugali met stukjes rundvlees in een soort sausje. Heel voorzichtig proberen we een stukje rundvlees: hmm, je kaakspieren worden wel flink getraind om dit vlees goed fijn te kauwen! En de ingewanden van de koe laten we toch maar gewoon liggen... 1 stukje vlees is eigenlijk ook wel genoeg. De ugali smaakt gelukkig prima! Na het eten zijn we van plan om naar huis te gaan. Maar, dat gaat zomaar niet. Opa heeft voor het eten al gezegd dat hij nog graag op de foto wil, dus moeten we eerst wachten totdat opa weer terugkomt. En ja... dat duurt nog wel eventjes. We wachten geduldig en uiteindelijk komt opa, gaan we samen op de foto en mogen we naar huis;)

Maandag hoeven we weer niet te koken. Deze keer mogen we komen eten bij onze huishoudelijke hulp: een ontzettend lieve, bescheiden vrouw en bovendien ook een erg goede kok! Ze zet een heerlijke maaltijd voor ons op tafel: rijst met bonen en groentes. Na het eten proberen we samen met haar en haar zoontje van 3 jaar een puzzel van 100 stukjes te maken. Best lastig als je eigenlijk nog nooit eerder een puzzel hebt gemaakt! Bijzonder om te zien dat het jongetje van 3 jaar het principe bijna nog beter door lijkt te hebben dan z'n moeder! Op de terugweg gaan we nog even langs bij familie van onze huishoudelijke hulp en daar worden we gelijk aan het werk gezet. Nouja, we hoeven alleen maar even te proberen of we de bonen uit hun omhulsel kunnen slaan... Oei, dat valt nog niet mee! We worden hartelijk uitgelachen als we na een paar keer slaan, aangeven dat we toch al best moe zijn en het flink warm hebben. Nee, dit werk kunnen we toch maar beter aan de sterke Tanzanianen over laten!

Inmiddels zijn we ook verhuisd en wonen we niet meer op dezelfde compound. Een andere Nederlandse familie is teruggekomen van verlof en zij willen natuurlijk graag weer in hun eigen huis wonen! Gelukkig staat er ong. 200 meter verderop ook een huis leeg en eigenlijk hebben we ons plekje hier ook weer redelijk snel gevonden. De eerste uren in het nieuwe huis hebben we nog even wat opstartprobleempjes, maar nu zijn we hier al weer helemaal gewend! Dit huis heeft ook een prachtig uitzicht op de bergen! Heerlijk om 's ochtends op de veranda een broodje te eten, terwijl je kunt genieten van de geweldige omgeving!

Zaterdag staat er een actieve dag op het programma: het plan is om samen met de familie Karels de Loleza Peak te beklimmen, 1 van de hogere bergen in deze omgeving. Vol goede moed beginnen we aan de beklimming. De paadjes zijn goed te belopen en regelmatig hebben we een erg mooi uitzicht over de stad Mbeya! We stijgen wel een paar honderd meter, maar de jongens hebben het nergens over! Enthousiast gaan ze maar door, totdat we zelfs bij het kruis komen. Hier zoeken we een goed plekje om ons broodje te eten, zodat we weer genoeg energie hebben om naar beneden te kunnen lopen. De terugweg lopen we meer door het bos, maar we zien wel ontzettend veel mooie vlinders! Halverwege de middag komen we moe, maar voldaan, weer terug bij de auto. Wat hebben we veel gezien en wat hebben we genoten van Gods schepping!

Voor de kinderen is het nu ook bijna vakantie! Vandaag is het de laatste keer dat ik Joël en Thomas les kan geven. Dat betekent dat we voor de pauze nog even hard werken, maar dat het na de pauze tijd is om iets leuks te doen! Met z'n drieën brengen we een bezoekje aan de dierentuin, een paar honderd meter verderop. Groot is deze dierentuin niet, maar er zijn toch wel apen, slangen, hyena's en zelfs een krokodil te bewonderen. Zelf ben ik hier nog nooit geweest, maar Joël en Thomas gelukkig wel! Een gids hebben we echt niet nodig, die rol neemt Joël wel op zich! Hij wijst precies de route aan die we het best kunnen lopen, heeft over alle dieren wel iets te vertellen en hij weet ook heel goed aan te geven welke dieren we nog niet gezien hebben. Thomas laat zien dat hij goed voor zijn grote broer wil zorgen en waarschuwt hem regelmatig: 'niet te dichtbij komen, hoor!'. Wat fijn en gezellig om op deze manier samen dit schooljaar af te kunnen sluiten!

's Middags gaan we naar de stad om nu ook echt afscheid te nemen van de straatkinderen. Deze keer hebben de kinderen al vroeg gegeten, dus helaas kunnen we niet meer helpen met het uitdelen van het eten. Maar we houden daarom wel extra tijd over om buiten met de kids verschillende spelletjes te doen! Het heeft al een hele tijd niet meer geregend, waardoor de grond behoorlijk stoffig en zanderig is. En na een tijdje zijn de kinderen en wij net zo goed stoffig en zanderig! Maar wat geeft het... we hebben in elk geval plezier! Ik probeer nog 1 keer al die lieve, lachende kindergezichtjes zo goed mogelijk in me op te nemen... Hoe zal het met ze verder gaan? Zal ik ze nog een keer weer terug zien? Met gemengde gevoelens neem ik afscheid... ik zal ze zeker missen!

En ja, dan rest er nog 1 volledige dag in Tanzania... Morgen hopen we de laatste dag te hebben op de Engelse school. Ook hier hopen we op een leuke manier het schooljaar af te sluiten! Verder gaat ook het afscheid nemen van alle lieve mensen in Ifisi nu wel echt beginnen. Elke keer probeer ik daar nog niet te veel aan te denken, maar nu ontkom ik er echt niet meer aan. Bovendien wordt het ook wel eens tijd om te gaan beginnen met het inpakken van m'n koffer. Allemaal dingen die bij het naderende vertrek horen. Ik vind het lastig om alles en iedereen in Tanzania achter te moeten laten, maar aan de andere kant weet ik ook dat de 3 maanden nu echt voorbij zijn. En natuurlijk zal het ook geweldig zijn om iedereen in Nederland weer te kunnen zien!

Aanstaande donderdag hoop ik aan het einde van de middag de binnenlandse vlucht te nemen naar Dar es Salaam. 's Avonds hoop ik dan vanuit Dar terug te vliegen naar Nederland, waar ik vrijdagmorgen hoop aan te komen.

Gelukkig kan ik het nog 1 keer zeggen: Lieve groeten vanuit Tanzania!

Denise

pa en ma

Ha Denise,
Het was heel fijn om steeds je mooie verhalen te lezen en de foto's te zien. Maar we zien echt uit naar vrijdag om jou zelf weer te zien. We wensen je een goede reis!

Jenine

Ha Denise,

Alvast een hele goede reis toegewenst!

Jennifer

Geniet van de mooie momenten nog en neem de herinneringen mee! Tjonge wat heb je veel gezien en gedaan! Goede reis naar Nederland gewenst!

Marjo

Ha Denise. Het was geweldig om over al jouw belevenissen daar te lezen!
Geniet nog van de laatste dagen daar!
Goede reis terug naar Nederland!

Linda

Denise, wij wensen jou een goede terugreis naar Nederland, volgepakt met mooie herrinneringen. Spijtig dat ook onze reis zo teneinde gaat, het was fijn dat we er mochten mee van genieten! Dankjewel Denise voor de prachtige verhalen.

José

Ha Denise,
Mooi om zo mee te kunnen genieten van jouw belevenissen! Je beschrijft het op een boeiende manier! Sterkte met afscheid nemen van iedereen en alles in Tanzania en alvast een goede terugreis!

Margose

Ha Denise,

Je laatste blog alweer! Zo te lezen ga je inderdaad heel veel missen!
Een veilige vlucht naar huis gewenst!
Groetjes, Margose

Margose

Henry en Helma

Hallo Denise,
Wat een mooie blog weer. Jammer dat het de laatste is. Wij hebben er van genoten en ook steeds een beetje naar uit gekeken. Bedankt dat wij daar in mee mochten delen. Een hele goede veilige reis gewenst.
Groetjes Henry en Helma